2011年1月29日土曜日

Retrode用Plug-in NeogeoPocket Adapterの製作

【大幅に修正:20111114/21.00】

Retrode(Retrode2含む)の新ファームウェア(これ書いてる時点でv0.17)公開に伴い、ネオジオポケットの全てのソフトが認識できるようになりました。

ファイルサイズも正規のROMサイズで認識します。

配線方法が若干変更になるので、この変更を書く前にここを見て製作された人は配線の変更、追加をしてください。

元の記事で紛らわしい部分は削除&変更します。

.

先回作ったPC-Engine用アダプタに引き続き、ネオジオポケット(以下NGP)のアダプタも作ってみました。

PICT5694 PICT5696

ケース加工するのがメンドイので、とりあえず裸のままで(^-^;

(言い訳ですが、ケースの加工ってホント面倒で、配置場所とか固定の仕方とか考えてると配線してるより時間が掛かるんですよね~)

使用上の注意点としては、

・変圧アダプタ(5V→3.3V)が必要

・PCEアダプタと違い、ホンコンでは使えない

まず変圧アダプタの件ですが、NGPはGBAと同じく3.3V仕様のゲーム機なので、USBの電源(5V)を直接入れるとカートリッジが壊れてしまいます。

PICT5701

Retrode公式で扱っていたGBA/N64アダプタに付属している変圧アダプタ(5V→3.3V)があれば便利ですが、所持していない場合、自分でレギュレータ使って回路入れる必要があります。

その場合はマカオさんとこのホンコン用NGPアダプタの回路図を参考にするとよいでしょう。

次、ホンコンでは使えないの件、上の電圧も関係しますが、ホンコンのバージョンによっては一部部品を外す必要がある、抵抗など仕込んでいないから正常動作しない可能性があるから。

基本は同じ繋ぎ方なので、変圧回路を組み込めば強引に使えなくはないかもしれない?けど、無理はやめましょう(笑

という前置きを知った上で製作方法を。

PICT5698

ピン番号は下段右から奇数、上段右から偶数で。

Retrode Plug-in Neogeo-Pocket adapter

(Firmware is v0.17 or more)

*please use the voltage adapter

SNES <<<>>> NGP
==========================
PIN5 - GND - PIN36
PIN6 - A11 - PIN22
PIN7 - A10 - PIN32
PIN8 - A9 - PIN21
PIN9 - A8 - PIN20
PIN10 - A7 - PIN16
PIN11 - A6 - PIN15
PIN12 - A5 - PIN14
PIN13 - A4 - PIN13
PIN14 - A3 - PIN12
PIN15 - A2 - PIN11
PIN16 - A1 - PIN10
PIN17 - A0 - PIN2
PIN18 - Not Connect
PIN19 - D0 - PIN6
PIN20 - D1 - PIN7
PIN21 - D2 - PIN8
PIN22 - D3 - PIN9
PIN23 - /RD - PIN5
PIN24 - Not Connect
PIN25 - Not Connect
PIN26 - Not Connect

PIN27 - Vcc - PIN18
**************************
PIN36 - GND - PIN36
PIN37 - A12 - PIN23
PIN38 - A13 - PIN24
PIN39 - A14 - PIN25
PIN40 - A15 - PIN26
PIN41 - BA0(A16) - PIN27
PIN42 - BA1(A17) - PIN35
PIN43 - BA2(A18) - PIN17
PIN44 - BA3(A19) - PIN33
PIN45 - BA4(A20) - PIN34
PIN46 - BA5(A21) - PIN4(CS)

PIN47 - BA6(A22) - PIN3(CS2)  < Chip Select for upper 16Mbit
PIN48 - Not Connect
PIN49 - Not Connect < Old wiring is changed

PIN50 - D4 - PIN28
PIN51 - D5 - PIN29
PIN52 - D6 - PIN30
PIN53 - D7 - PIN31
PIN54 - /WR - PIN19 (or PIN18)
PIN55 - Not Connect
PIN56 - Not Connect
PIN57 - Not Connect

PIN58 - Vcc - PIN18
===========================

*changed wiring is written in blue.

変更した配線は青色で書いてあります。

対応するピンを接続するだけで完了です。

これ見なくてもSNESとNGPのピン配列見たことある人なら簡単に作れるよね。

あ、吸い出すゲームのデータサイズがわからなければこちらを見ると便利。

retrode3 retrode2

無事にエミュで動かすことができた(^-^)

ところで・・・

PICT5702

ウチには何故か新品のネオポケが6台あるw

アダプタ2台も新品、写ってないけどネオポケ専用のイヤホンの新品が2個・・・

何でだろう?自分でも何故こんなに持ってるのかわかりません(爆

特別ネオポケに思い入れはないんだけれどもなぁ。

因みに、通常使用するネオポケもどこかにあるはずで、メタスラ含めた数本も持ってるんだけど・・・どこにやったかわからず・・・

なので写真が大花火になっちゃってちょっとイヤンな感じだったりする。

・・・ってか、マジでどこ閉まったんだ?

本気で忘れたので久々に実機動かそうと思ったのに遊べないのでした・・・orz

14 件のコメント:

あやすけ さんのコメント...

NGPアダプタがRetrode公式サイトに記事として登場してますね。開発者さんがNGP対応してくれると嬉しいですね。

ぽんRev さんのコメント...

見つかるの早かったですよね(笑
日本語が壁になってちゃんと伝わってないかな?

今手を付けてるヤツが切り付いたら一度コンタクト取ってみましょうかね。

Flavor さんのコメント...

This looks very interesting. It's too bad I can't read any of the text. :)

I've done a lot of research into the NGPC carts and stuff in the past (emulation and flash carts).

I'm working on some very similar hardware for the Neo Geo Pocket. Where did you get your cart sockets from?

ぽんRev さんのコメント...

To Flavor

Welcome!

Cart socket was detached from the NGPC. :)
I was not able to make the flash cartridge work.
If you can start the flash cartridge, the method is taught me.

Flavor さんのコメント...

Unfortunately, I know nothing about Retrode. I do know a fair bit about NGPC carts. If you had specific questions, I may be able to help. Otherwise, I don't know what to say.

ぽんRev さんのコメント...

To Flavor

Retrode cannot be written, only for reading. :)

I try to make the flash cartridge,regardless of Retrode.However,because manufacture ID cannot be cleared,it cannot be operated.
Is there a method of operation with devices other than Toshiba(0x98) device?
Though it is good when the device of ST, AMD, or Fujitsu device can be used if possible,Because it is difficult to obtain the device of Toshiba now.
It is difficult. :)

Flavor さんのコメント...

The flash cart is a difficult issue. I am working on it, too. The NGPC checks more than just the ManufID, though. There are 4 similar checks that a regular flash chip will not return properly.

ぽんRev さんのコメント...

Thank you for a quick response. :)
I manage to want to clear the problem of manufacture ID,If it is possible.
By way of experiment,Does it switch to the flash memory after the original game is operated and is not it operated?
The switch is placed between /CE of the original game and the flash memory.
but,Though the timing of this might be difficult.

>There are 4 similar checks
It understands.
First of all, it is necessary to clear the problem of manufacture ID.

Flavor さんのコメント...

We are planning to solve this problem. I know how to do it, but I have yet to implement the design. Once it works, I think we will publish details. Watch here for info (I just don't know how soon).
http://www.digital-circuitry.com/

ぽんRev さんのコメント...

I have seen the site.The flash cartridge of GAMEGEAR was made recently. :)
It looks forward to information on NGPC open to the public.The flash cartridge of GAMEBOY is made for the time being,While it is waiting. :p
Thank you for advice.

Flavor さんのコメント...

I reread some of your other comments here. First of all, even if you got a Toshiba chip, it wouldn't help. It will still report other wrong things (like Device ID number). The NGPC will also check to see if the base of the cart has been sector protected. If not, it won't boot. It also makes one more undocumented query that needs to return the proper value. Have you read "How I Killed Crush Roller"? If not, Google it. It's an old document that has some good info, but it's not complete.

Your idea of using the /CE line is an interesting notion. It could work, but you would need something to switch at the exact right time, and that would be the difficult part.

ぽんRev さんのコメント...

Wow! You are great.I had not read the article on Crush Roller.It was read now.There is no necessity that I newly examine at all. :p
Manufacture ID was recognized as device ID as said certainly by you though I obtained TC58FVT160.It seems not to be able to use a flash memory on the market still,Because the security sector is useless.
I want to test the method to switch by/CE.If it succeeds,I thinks whether it is possible to control by using PIC12F629.
Use a chip the original only between openings of NGPC (about 10 seconds,necessary to adjust it),And it switches to a flash memory.But,Though it only has to function well...

Flavor さんのコメント...

Have you ever examined the Bung NGPC flash cart hardware?

ぽんRev さんのコメント...

I am not examining the Bung NGPC flash cartridge in detail.Manufacture ID and device ID were only confirmed.